Importanța stretching-ului muscular

Atunci când auzim cuvântul „stretching”, majoritatea dintre noi ne gândim la mai multe tipuri de exerciții destinate oamenilor foarte activi sau sportivilor de performanță. Cu toate acestea, sportivii nu sunt singurii care ar trebui să practice astfel de exerciții de încălzire și flexibilitate.

Exercițiile de stretching sunt indicate atât pentru sportivii și amatorii de sport care vor să-și pregătească mușchii pentru efortul fizic susținut de la sala de forță, cât și pentru alte categorii de public (persoanele cu probleme de mobilitate, cei care petrec mult timp la birou etc.).

În prezent, stretching-ul este recomandat și aplicat de fizioterapeuți, de kinetoterapeuți în cazul unor probleme de mobilitate sau pentru recuperare după un accident dar și de antrenori sportivi.

Este important pentru majoritatea dintre noi să ne menținem flexibilitatea indiferent de vârstă, dar foarte multe persoane nu fac stretching pentru că nu știu ce exerciții să facă și cum să le execute corect.

Pentru a elimina confuzia, în continuare vom afla împreună mai multe detalii despre stretching.

Ce este stretching-ul?

Termenul de stretching se referă la o gamă de exerciții de întindere a mușchilor, care au efecte și asupra tendoanelor sau ligamentelor, însă în principal sunt vizați mușchii. Aceștia sunt acționați printr-o presiune ușoară, astfel că exercițiile de stretching executate corect nu trebuie să solicite foarte tare corpul, ci să îl pregătească pentru efortul fizic sau să-l dezmorțească după o zi lungă de muncă.

Cui i se adresează exercițiile de stretching?

În general, majoritatea exercițiilor de stretching sunt recomandate persoanelor de toate vârstele, indiferent de aptitudinile sportive sau de nivelul de pregătire. Cu toate acestea, vârstnicii și copiii sub 16 ani trebuie să evite anumite tipuri de exerciții sau să-și ia anumite precauții când le execută, pentru că fiecare exercițiu de stretching presupune respectarea unor reguli.

Următoarele categorii de persoane ar trebui, cu precădere, să practice stretching-ul regulat:

  • Persoanele care suferă de tendinită, întinderi musculare sau rupturi musculare
  • Sportivii de performanță, dar și persoanele active
  • Persoanele care vor să se bucure de o viață sănătoasă și să preîntâmpine anumite probleme de mobilitate și flexibilitate
  • Persoanele care vor să combată stresul sau sedentarismul generate de stilul de viață modern
  • Persoanele care suferă de probleme de mobilitate sau flexibilitate a mușchilor și articulațiilor

Reguli de bază în stretching

Exercițiile de stretching sunt împărțite pe grupe de mușchi și constau în menținerea mușchiului întins într-o anumită poziție timp de 10-30 secunde. Rolul acestor exerciții este de a izola zone specifice, de aceea se utilizează mișcări precise.

După ce este obținută poziția potrivită, întinderea este menținută 1,5-2 secunde, apoi se eliberează. Această mișcare poate fi repetată de 8-10 ori într-un set, în funcție de mobilitatea persoanei.

În cazul stretching-ului asistat, terapeutul este cel care controlează mișcările și stabilește presiunea asupra articulațiilor și grupelor musculare. Important de reținut este că nu trebuie să se atingă pragul durerii.

Tipuri de stretching

În funcție de mișcările utilizate, stretching-ul se împarte în mai multe categorii:

  • Stretching dinamic – mușchiul este contractat în timp ce zona vizată este implicată într-un anumit tip de mișcare. Acest tip de exercițiu fluidizează mișcările generale ale corpului și este indicat la începutul antrenamentului.

Exemple de exerciții de stretching dinamic: mersul pe jos cu pași mai mari și mișcări alternative ale brațelor, rotații ale articulațiilor, exerciții de mobilitate pentru gât, aplecări laterale, rotiri ale bazinului și umerilor.

  • Stretching static – presupune alungirea unui mușchi sau a unei grupe de mușchi și menținerea poziției respective pe o anumită perioadă de timp. Este indicat să fie executat la finalul antrenamentului.
  • Stretching balistic – presupune mișcări viguroase, întinderile depășesc forțat raza normală a mișcării iar apoi se revine în poziția inițială. Acest tip de stretching duce la contractarea mușchilor, dar are și un risc crescut de accidentare, de aceea astăzi este mai puțin practicat.
  • Stretching asistat – este o metodă științifică dezvoltată de Aaron Mattes, un maseur și kinetoterapeut american. În cazul acestui tip de stretching, antrenorul sau fizioterapeutul este cel care te ajută să intri în poziție și execută mișcările de întindere a mușchilor.

Beneficiile stretching-ului

Exercițiile de stretching aduc un aport semnificativ asupra sănătății și stării generale de bine a organismului. Iată câteva dintre avantajele stretching-ului realizat corect, cu respectarea regulilor impuse de fiecare exercițiu:

  • Susține o postură corectă a corpului;
  • Contribuie la îmbunătățirea stării psihice prin eliminarea stresului și creșterea nivelului de energie și de relaxare;
  • Îmbunătățește performanțele fizice ale corpului;
  • Crește mobilitatea și flexibilitatea articulațiilor și mușchilor;
  • Îmbunătățește circulația sangvină;
  • Previne întinderile și crampele musculare;
  • Favorizează transportul oxigenului și nutrienților la nivel celular;
  • Îmbunătățește respirația și mărește capacitatea pulmonară.

Fie că ești sportiv de performanță, o persoană activă care vrea să-și îmbunătățească starea generală de sănătate sau doar cauți să-ți îmbunătățești flexibilitatea și mobilitatea, exercițiile de stretching ți se adresează.

Toate beneficiile enumerate mai sus reprezintă argumente convingătoare pentru a te apuca de stretching indiferent de nivelul de pregătire sau de vârstă.

După cum am menționat mai sus, stretching-ul are ca principal scop încălzirea corpului în vederea pregătirii pentru efort sau relaxării după o zi grea. De aceea, te invităm să încerci și tu masajul chinezesc oferit de fotoliile Chairmony, care are funcție de stretching. Dacă nu ai timp sau spațiu să execuți corect exercițiile de stretching acasă, fotoliul de masaj este o alternativă potrivită pentru tine.

Te vei bucura de aceleași beneficii ale stretching-ului pe care ți le-am prezentat anterior, printre care menționăm stimularea circulației sangvine și asimilarea fluidelor în organism.

Alege să-ți recapeți liberatea de mișcare alături de Chairmony!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *